Jistě už jste slyšeli o inteligenčním kvocientu a různých způsobech měření inteligence. Existuje však i další forma inteligence, a nemáme tím na mysli tu umělou. Odborníci na duševní pohodu často hovoří o důležité roli emoční inteligence. Co to vlastně je a proč je pro život tak důležitá?
Emoční kvocient, někdy označovaný také jako EQ, je schopnost rozpoznávat a identifikovat emoce u sebe a u ostatních. A tyto emoce efektivně zvládat. Znamená to, že člověk dokáže vnímat vlastní emoce a navíc je také hodnotit. Kromě toho emoční inteligence také znamená, že člověk dokáže interpretovat, jak se cítí ostatní.
Emoční inteligence se člení do čtyř oblastí. Sebeuvědomění, sebeřízení, sociální uvědomění a řízení vztahů. V rámci oblastí existují kompetence, které odlišují pracovníky. Patří mezi ně emoční sebeuvědomění, emoční sebeovládání, adaptabilita, orientace na úspěch, pozitivní přístup, empatie, organizační uvědomění, vliv, zvládání konfliktů, inspirativní vedení, koučování, týmová práce a mentoring.
Rodiče by měli dětem naslouchat a vnímat jejich emoce a pocity. Je důležité si uvědomit, že emoce nezmizí, pokud dětem řekneme, ať je necítí nebo, že pro takový pocit není důvod. Rodiče by měli nastavovat hranice chování. Nikdy by však neměli nastavovat hranice emocí. Děti potřebují od rodičů projevy empatie. Matka i otec by měli dítě umět utěšit a být jim průvodci.
Emoční inteligenci ovlivňuje vrozený temperament, ale rodiče ji mohou tvarovat. Ukazovat dětem, jak se z nepříjemného prožitku dostat zpátky k pocitu bezpečí. Když rodiče na potřeby dětí nereagují, chybí jim to. Dětem nepomůže, pokud jim řeknete, aby se uklidnily. Potřebují poradit, jak to mají udělat. Jedině tak se to naučí. Je to klíčové pro jejich další život a tvoří to základ seberegulace.
Emočně inteligentní lidé vědí, že pokud přijmou negativní emoce, usnadní to jejich překonání. Naopak vnímání pozitivní emoce může pomoci prodloužit pocit těšení se z ní. „Lidé s vysokým EQ jasně vědí, jaké emoce prožívají v daném okamžiku,“ tvrdí Veronica Hlivenková, licencovaná psycholožka v InPulse pro Parade.com. Dodává, že takoví lidé se o emocích nebojí hovořit. Díky tomu je konverzace podle ní upřímnější a produktivnější.