Tradice a modernita v indických školách: Rozdíly, které vás překvapí

Příběh od

Avatar photo

O. Poruba

01.07.2025

━━ ( Zdroj: Dimple Bhati /  iStockphoto )

Školství v Indii? To je svět plný protikladů. Na jedné straně stojí staré tradice. V nich jde hlavně o disciplínu, respekt a učení se věcí nazpaměť. Proti tomu stojí moderní doba. Ta volá po kreativitě, vlastních nápadech a technologiích. A právě tenhle souboj teď rozhoduje o budoucnosti milionů indických studentů.

Tradiční přístup má opravdu hluboké kořeny. Vychází z dávného systému „gurukul“. Jeho myšlenka je jednoduchá: klíčem k úspěchu je hlavně disciplína a schopnost naučit se vše zpaměti. Tento model desítky let fungoval. Produkoval špičkové lékaře a inženýry, kteří se prosadili po celém světě. Má to ale i svou stinnou stránku. Na studenty je vyvíjen obrovský tlak kvůli celostátním zkouškám. Tyto testy jsou často jedinou vstupenkou k lepší budoucnosti. Kvůli nim se potlačuje talent a tvořivost. Hlavní je zkrátka získat co nejvíc bodů.

Jenže proti tomuhle přísnému systému se zvedá vlna změny. Tlačí na ni i samotná indická vláda. Důležitým krokem je Nová vzdělávací politika (NEP) z roku 2020. Ta má za cíl změnit školství od základů. Jak trefně uvádí britská BBC, Indie se chce posunout od kultury biflování k systému, který „odměňuje kritické myšlení a kreativitu“. Studenti by měli mít volnější ruku ve výběru předmětů a více se učit praxí. Do toho všeho se mají zapojit i moderní technologie.

V některých částech země však technologie nedosahují takové úrovně, jako v jiných. ━━ V některých částech země však technologie nedosahují takové úrovně, jako v jiných. ( Zdroj: VikramRaghuvanshi /  iStockphoto )

Snaha o moderní školy má ale háček. A ne malý. Je jím obrovská digitální propast. Rozdíl mezi městy a venkovem je značný. Zatímco soukromé školy ve velkoměstech mají interaktivní tabule, miliony dětí na venkově se nedostanou ani ke stabilnímu internetu. Hrozí tak, že technologie rozdíly ještě prohloubí, místo aby je smazaly. „Dosažení technologické a digitální kompetence bude ještě dlouhou cestou,“ píše se na webu Times of India.

Jaká je tedy budoucnost indických škol? Zdá se, že odpověď leží někde uprostřed. V nalezení správné rovnováhy. Cílem není zahodit tradiční důraz na píli a znalosti. Jde o to, obohatit ho o moderní pohled na svět. Jedině spojením disciplíny a kreativity mohou indické školy vychovat generaci, která bude nejen umět skládat zkoušky, ale hlavně tvořit. Přemýšlet a přicházet s novými nápady.

Zdroje: www.21kschool.com, timesofindia.indiatimes.com

Štítky: Pel mel

Avatar photo

O. Poruba